Asociația “Produs de Cluj” a luat ființă la sfârșitul anului 2010, fondatori fiind Consiliul Județean Cluj, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj și Agro Transilvania. Motivele care au determinat înfiinţarea organizaţiei au ţinut de dorinţa autorităţilor locale de a promova produsele, tradițiile și cultura populară din județul Cluj. În acelaşi timp, se avea în vedere promovarea excelenței în domeniul agriculturii, a meșteșugurilor tradiționale, în vederea creșterii competitivității în aceste domenii. Activitatea Asociației „Produs de Cluj” contribuie la dezvoltarea micilor întreprinzători, cu precădere a celor din mediului rural, și asigură reprezentarea producătorilor locali la nivel național şi internațional.
Evenimentele organizate de asociație sunt destinate tuturor producătorilor și meșterilor populari clujeni, mici producători păstrători ai tradițiilor populare și culinare clujene, creatori de costume populare, obiecte de artizanat, bijuterii, păpuși, suveniruri, dar și articole din piele. Alături de aceștia, la toate manifestările sunt prezenți producători clujeni de fructe și legume, uleiuri presate la rece, apicultori, dar și mici fermieri care aduc brânzeturi, produse de carne de porc, dulcețuri, turtă dulce, toate preparate în mod tradițional. La evenimentele “Produs de Cluj”, nu lipsesc vinurile și sucurile naturale, precum și produsele de lavandă. Cele mai cunoscute branduri ale Clujului promovate prin intermediul Asociației “Produs de Cluj”, în cadrul târgurilor tradiționale sunt cartofii de Râșca, brânzeturile realizate la stânele din județ, sau ceapa roșie de Turda, mierea de albine din stupinele Clujului, uleiul presat la rece de la Luna, dulcețurile de Moldovenești şi Agârbiciu, sarea terapeutică de la Turda.
Primul eveniment organizat de Asociaţia „Produs de Cluj” s-a desfășurat în iunie 2011, reunind 60 de producători şi meşteşugari. În luna septembrie 2015, pe platoul Sălii Sporturilor Horia Demian din Cluj Napoca, a avut loc târgul cu numărul 40, ediție care a reunit 198 de producători. Practic, la fiecare ediție, numărul de standuri și de expozanți au crescut, dar, în aceeași măsură, a crescut și numărul vizitatorilor, de la cateva mii la prima ediție, la o medie de 20 de mii pe târg în anul 2015. În timp, Asociația și târgurile pe care le-a organizat au devenit evenimente așteptate nu doar de expozanți, ci și de locuitorii orașelor în care caravana produselor de Cluj a poposit.
Succesul târgurilor organizate este asigurat, în primul rând, de faptul că partenerii noştri participă cu produse tradiţionale, parte din patrimoniul nostru cultural rural, realizate după reţete vechi de zeci de ani. Aceste produse sunt obţinute prin practici agricole tradiţionale, care protejează flora şi fauna locală şi nu afectează mediul de viaţă al acestora. Prin facilităţile pe care le acordăm, îi ajutăm pe micii meşteşugari din zonele rurale să-şi păstreze tradiţiile, să rămână aproape de sat, şi, promovându-le, reuşim să ne păstrăm identitatea şi valorile culturale. În plus, acordăm împătimiților de autentic și tradițional șansa de a-și prezenta și vinde produsele, contribuind astfel la creșterea şi dezvoltare economiei locale. Pe durata târgurilor, vizitatorii au posibilitatea nu doar să cumpere produse de calitate, ci și să urmărească spectacole de folclor de pe valea Someșului, susținute de interpreți și ansambluri folclorice clujene.
Cel mai mare sprijin îl primim din partea Consiliului Județean Cluj, care finanțează și susține activitatea organizației noastre.
Dacă primele târguri au fost organizate în orașele din județul Cluj, pe considerentul că era firesc ca primii beneficiari ai producătorilor locali să fie clujenii, începând cu anul 2012 „Produs de Cluj” a trecut granițele județului și ale țării. Au fost organizate târguri la Bistrița, Zalău, Baia Mare, Iași, Ploiești, București, Satu Mare, Oradea, Arad, orașe în care prezența caravenei a devenit tradiție. Tot din anul 2012 Asociația „Produs de Cluj” a trecut granițele României. Prima ieșire peste hotare a fost la Zakopane, regiunea Malopolska din Polonia, la Târgul European de Produse Tradiționale, urmată de o deplasare la Londra, în luna martie 2013, la târgul Internaţional de produse alimentare şi băuturi – IFE (International Food & drink Event). Extrem de importantă pentru promovarea în Europa a fost participarea Asociației la Ziua județului Cluj la Strasbourg, la a XXV-a Sesiune a Congresului Autorităţilor Locale şi Regionale al Consiliului Europei în octombrie 2013. Tot în 2013, în colaborare cu Studioul regional TVR Cluj, Asociația Produs de Cluj a organizat un eveniment de promovare a tradițiilor clujene în Kladovo, la românii din Valea Timocului. Începând cu anul 2015 am participat la Expoziția Internațională Grune Woche (Săptămâna Verde), de la Berlin, cel mai important târg de agricultură şi industrie alimentară din Europa .

Consecvenţi scopurilor stabilite de fondatori la constituire, Asociaţia Produs de Cluj va organiza şi în anul 2016 evenimente în cadrul cărora producătorii şi meşteşugarii care ne-au fost şi ne sunt parteneri vor avea să prezinte minunile pe care le au în suflet, care le ies din mâini. Dorim să facem asta deoarece avem obligaţia să sprijinim micii întreprinzători să îşi valorifice munca pentru a trăi decent, să facă planuri de viitor pentru ei şi copii lor. Urmaşii noştri au nevoie de un stimul pentru a nu-şi uita cultura, tradiţia şi rădăcinile.
Astfel, ne propunem să fim prezenţi în oraşele în care deja târgurile noastre ţin de tradiţie, dar şi în zone în care caravana noastră nu a ajuns deocamdată.